REGULAMIN KLUBU GÓRSKIEGO PTTK: WYSOKI POZIOM ZABRZE
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
Niniejszy Regulamin Klubu PTTK, jest regulaminem porządkującym działalność Klubu Górskiego: „ Wysoki Poziom Zabrze” zwanego dalej Klubem i został opracowany zgodnie ze Statutem PTTK .
§ 2
- Klub działa w strukturach organizacyjnych Oddziału PTTK w Chorzowie
- Klub nie posiada odrębnej osobowości prawnej i działa w ramach osobowości prawnej Oddziału.
- Klub prowadzi swoją bieżącą działalność w Zabrzu.
§ 3
- Klub wywodzi się z Klubu Górskiego „Wysoki Pozion” działającego wcześniej przy oddziale PTTK Wędrowiec w Zabrzu, który został rozwiązany w czerwcu 2017 roku, uchwałą Walnego Zebrania tego Klubu.
- Działalność Klubu i jego władz opiera się na społecznej pracy członków.
Rozdział II
Członkostwo
§ 4
Klub zrzesza górską kadrę programową PTTK, czynnych turystów górskich oraz miłośników gór.
§ 5
- Członkami Klubu mogą być tylko osoby zrzeszone w PTTK
- Członkiem Klubu może zostać osoba, która złoży deklarację członkowską i zostanie zaakceptowana przez zarząd Klubu.
§ 6
Zarząd Klubu, z upoważnienia Walnego Zebrania Zarząd uchwala, wysokość składki klubowej, którą pobiera się od członków Klubu. Jest ona niezależna od składki członkowskiej PTTK, Składka klubowa przeznaczone jest w całości na działalność statutową Klubu.
§ 7
Utrata członkostwa w klubie następuje poprzez:
- śmierć członka
- utratę członkostwa w PTTK powyżej 1 roku
- dobrowolne wystąpienie
- nieopłacanie składek klubowych powyżej 2 lat
- usunięcie z grona członków decyzją Walnego Zebrania Klubu
Rozdział III
Działalność
§ 8
Celem klubu jest organizacja wszelkiej działalności związanej z turystyką górską. Swój cel klub realizuje poprzez:
- organizowanie imprez turystyki górskiej kwalifikowanej,
- organizowanie innych wycieczek dla członków klubu
- organizacja różnych szkoleń związanych z turystyką górską,
- organizacja kursów kadry programowej PTTK
- włączenie się w prowadzenie TRW GOT przy Oddziale PTTK w Chorzowie
- wszelkie inne działania związane z turystyką górską
§ 9
Wszystkie imprezy turystyki górskiej organizowane przez Klub są otwartymi imprezami dla wszystkich członków Oddziału PTTK w Chorzowie.
Rozdział IV
Władze Klubu
§ 10
Władzami klubu są:
- Walne zebranie Klubu,
- Zarząd Klubu
- Komisja Rewizyjna Klubu, (jeżeli zostanie wybrana przez Walne Zebranie). Jeżeli Komisja Rewizyjna Klubu nie zostanie wybrana, Klub podlega bezpośrednio Komisji Rewizyjnej Oddziału PTTK w Chorzowie.
Walne Zebranie Klubu
§ 11
Walne Zebranie Klubu jest najwyższą władzą Klubu.
- Walne Zebranie Klubu zwoływane jest raz na cztery lata przez Zarząd Klubu, chyba, że kadencja władz zostanie skrócona.
- Walne Zebranie Klubu może także zostać zwołane w formie „nadzwyczajnej” przez zarząd Klubu lub przez Zarząd Oddziału PTTK jeżeli zajdzie taka potrzeba.
- Walne Zebranie Klubu może być zwołane przy zachowaniu zasady „drugiego terminu”, który może być wyznaczony tego samego dnia – piętnaście minut po pierwszym terminie.
- W zawiadomieniu o zebraniu musi być podany pierwszy i drugi termin oraz porządek obrad. Zawiadomienie musi być doręczone członkom Klubu najpóźniej 7 dni przed pierwszym terminem. Może być doręczone drogą elektroniczną.
- Walne Zebranie Klubu obradujące w drugim terminie, podejmuje uchwały bez względu na liczbę obecnych; może także obradować tylko nad sprawami umieszczonymi w porządku obrad.
§ 12
Do kompetencji Walnego Zebrania Klubu należy:
- Rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu Klubu i Komisji Rewizyjnej Klubu,
- Rozpatrywanie wniosków członków Klubu
- Udzielanie bezwzględną większością głosów na wniosek Komisji Rewizyjnej Klubu (o ile została wybrana) absolutorium członkom Zarządu Klubu.
- Wybór członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej Klubu oraz delegatów na Walny Zjazd Oddziału.
Zarząd Klubu
§ 13
- W skład Zarządu Klubu wchodzi 5 członków wybranych przez Walne Zebranie Klubu.
- Zarząd Klubu w głosowaniu tajnym wybiera ze swego grona prezesa, wiceprezesa lub wiceprezesów, sekretarza i skarbnika.
- Nie można łączyć funkcji pełnionej w Zarządzie Klubu z funkcjami w Komisji Rewizyjnej Klubu, jeśli Walne Zebranie Klubu podejmie uchwałę o wyborze Komisji Rewizyjnej.
- Kadencja Zarządu klubu trwa cztery lata chyba, że uchwałą Walnego Zebrania Klubu kadencja została skrócona.
- Dla wykonania zadań, o których mowa w Regulaminie, Zarząd Klubu może dokonać podziału pracy wśród swoich członków. Zarząd Klubu może także w razie potrzeb ustalić terminarz dyżurów poszczególnych członków w lokalu wykorzystywanym do bieżącej działalności Klubu.
§ 14
Zarząd Klubu kieruje działalnością Klubu w okresie pomiędzy Walnymi Zebraniami Klubu i odpowiada za swoją działalność przed Walnym Zebraniem Klubu oraz Zarządem Oddziału PTTK.
§ 15
Zarząd Klubu:
- zwołuje Walne Zebrania Klubu,
- wykonuje uchwały Walnego Zebrania Koła – Klubu, Zjazdu Oddziału, Walnego Zjazdu PTTK, Władz Naczelnych PTTK i Zarządu Oddziału oraz stwarza warunki dla ich wykonania przez członków Klubu,
- uchwala roczny plan działania oraz preliminarz budżetowy,
- ustala okresowe, tematyczne plany posiedzeń Zarządu Klubu oraz zasady współdziałania z Komisja Rewizyjną Klubu, o ile taka została wybrana przez Walne Zebranie Klubu,
- składa sprawozdania ze swej działalności Zarządowi Oddziału oraz na Walnym Zebraniu Klubu; przyjmuje roczne sprawozdania z wykonania budżetu, zatwierdza roczne sprawozdania finansowe
- zarządza majątkiem własnym i powierzonym oraz funduszami Klubu w granicach preliminarza budżetowego, zgodnie z zasadami ustalonymi przez Zarząd Oddziału w ramach obowiązujących przepisów prawa oraz obowiązujących w PTTK przepisów finansowych,
- organizuje i ułatwia członkom Klubu uprawianie turystyki i krajoznawstwa we wszystkich ich formach; powołuje sekcje/ zespoły specjalistyczne dla realizacji tych form,
- utrzymuje więzi z członkami Klubu,
- organizuje podstawowe kształcenie członków w zakresie wiedzy i umiejętności turystycznych i krajoznawczych,
- informuje członków o swojej działalności, działalności macierzystego Oddziału PTTK oraz Towarzystwa jako całości,
- współpracuje z kadrą programową zrzeszoną w Klubie przy realizacji celów i zadań Klubu oraz z kadrą z innych kół i klubów Oddziału,
- występuje za pośrednictwem Zarządu Oddziału do ZG PTTK o wyróżnienia dla wybitnych działaczy Klubu PTTK w ramach obowiązującego „Systemu wyróżnień członków i jednostek PTTK”,
- wnioskuje do Zarządu Oddziału o skreślenie z ewidencji członków, osoby zalegające z opłacaniem składki członkowskiej za okres dłuższy niż 12 miesięcy,
- prowadzi dokumentację pracy Klubu,
- prowadzi dokumentację finansową Klubu zgodnie z zasadami ustalonymi przez Zarząd Oddziału w ramach obowiązujących przepisów prawa oraz obowiązujących w PTTK przepisów finansowych,
- wnioskuje do Zarządu Oddziału o nadanie Klubowi nazwy lub imienia patrona oraz o wyrażenie zgody na uczestnictwo klubu w pracach innych stowarzyszeń o pokrewnych celach i działalności,
- podejmuje inne działania dla realizacji celów statutowych PTTK, w tym zlecone przez Zarząd Oddziału.
Prezes Klubu zaznajamia Zarząd Klubu z wystąpieniami Komisji Rewizyjnej Klubu oraz Komisji Rewizyjnej Oddziału na najbliższym posiedzeniu, ustosunkowując się do nich nie później niż na kolejnym posiedzeniu.
§ 16
Zarząd Klubu realizuje swoje zadania przez :
- posiedzenia Zarządu Klubu
- działalność członków Zarządu Klubu w okresie między posiedzeniami,
- sekcje/zespoły (jeśli zostaną powołane), jako fachowe organy Zarządu Klubu.
§ 17
- Posiedzenia Zarządu Klubu odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż cztery razy w roku.
- Uchwały i decyzje Zarządu Klubu zapadają zwykłą większością głosów przy udziale, co najmniej połowy ogólnej liczby uprawnionych do głosowania. W razie równości głosów rozstrzyga głos Prezesa Klubu
- Głosowania są jawne. Głosowanie tajne może być zarządzone na wniosek każdego członka Zarządu Klubu
- Posiedzenia Zarządu Klubu są protokołowane a podejmowane uchwały podpisywane i ewidencjonowane. Protokoły z posiedzeń i podejmowane uchwały powinny być numerowane.
§ 18
Udział w posiedzeniach i pracach Zarządu Klubu oraz realizacja przyjętych przez Zarząd Klubu zadań jest statutowym obowiązkiem jego członków.
Podział zadań pomiędzy członków Zarządu Klubu
§ 19
Do zadań Zarządu Klubu należy kierowanie klubem i podejmowanie decyzji w czasie pomiędzy walnymi zebraniami.
W szczególności prezes:
- reprezentuje Klub wobec władz PTTK i na zewnątrz,
- kieruje działalnością Zarządu Klubu; czuwa nad prawidłową realizacją podejmowanych zadań i uchwał,
- ustala podział zadań wśród członków Zarządu Klubu
- zwoływanie i przewodniczy posiedzeniom Zarządu
- podejmuje decyzji w sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji Zarządu,
- podpisuje wraz z innym członkiem uchwały Zarządu Klubu,
- zaznajamia Zarząd z wystąpieniami Komisji Rewizyjnej na najbliższym posiedzeniu i ustosunkowywanie się do nich nie później niż na kolejnym posiedzeniu
wiceprezesa (wiceprezesów):
- współdziałanie z prezesem w kierowaniu klubem
- zastępowanie prezesa w czasie jego nieobecności w zakresie udzielonych pełnomocnictw,
- reprezentowanie Klubu wobec władz PTT’K oraz na zewnątrz w zakresie udzielonych pełnomocnictw.
skarbnika:
- nadzór nad całokształtem działalności finansowej i majątkiem klubu,
- zbieranie składek członkowskich i rozliczanie ich z Zarządem Oddziału;
- prowadzenie ewidencji wpłat i wypłat klubowych
- regulowanie rachunków, zgodnie z uchwałami Zarządu
sekretarza:
- prowadzenie dokumentacji i ewidencji klubu
§ 20
Członek Zarządu Klubu ma obowiązek sumiennie wywiązywać się z przyjętych na siebie zadań.
§ 21
Uchwały Zarządu Klubu mogą być uchylone lub ich wykonanie zawieszone przez Zarządu Oddziału w przypadku gdy są sprzeczne z prawem, Statutem PTTK, Statutem Oddziału oraz uchwałami Władz Naczelnych PTTK i Władz Oddziału.
§ 22
Zarząd Klubu może być zawieszony przez Zarząd Oddziału w przypadku:
- zaniechania działalności,
- rażącego lub uporczywego naruszania obowiązków wynikających ze Statutu PTTK, Statutu Oddziału oraz uchwał Władz PTTK i władz Oddziału,
- naruszenia podstawowych zasad gospodarki majątkiem własnym lub powierzonym,
- działania na szkodę PTTK.
Uchwała Zarządu Oddziału o zawieszeniu Zarządu Klubu może być podjęta po wysłuchaniu wyjaśnień Zarządu i Komisji Rewizyjnej Klubu, jeśli taka została wybrana chyba, że nie złożyły one wyjaśnień w wyznaczonym terminie.
Podejmując uchwałę o zawieszeniu Zarządu Klubu, Zarząd Oddziału powołuje Tymczasowy Zarząd Klubu, którego zadaniem jest usunięcie przyczyn, które spowodowały zawieszenie oraz zwołanie w terminie trzech miesięcy od daty powołania Walnego Zebrania Klubu, celem wyboru nowego Zarządu.
Komisja Rewizyjna Klubu
§ 23
Komisja Rewizyjna Klubu, (jeżeli zostaje wybrana przez Walne Zebranie) składa się z 3 członków.
§ 24
Komisja Rewizyjna Klubu spośród swojego składu wybiera przewodniczącego Komisji Rewizyjnej Klubu, który kieruje jej pracą.
§ 25
- Komisja Rewizyjna Klubu kontroluje pracę Zarządu Klubu prowadzoną dokumentację i składa wniosek o udzielenie bądź nieudzielenie absolutorium Zarządowi na koniec kadencji.
- Komisja może wystąpić z wnioskiem do Zarządu Klubu lub Zarządu Oddziału o zwołanie Walnego Zebrania Klubu.
Rozdział IV
Symbole i pieczęcie
§ 26
Zarząd Klubu w działalności Klubu używa odznaki organizacyjnej Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego, której opis i wzór określony został w art. 5 pkt. 1 Statutu PTTK.
§ 27
Klub używa pieczątki firmowej podłużnej tzw. nagłówkowej w kształcie prostokąta o następującej treści:
Klub Górski Wysoki Poziom Zabrze
Przy Oddziale PTTK w Chorzowie
§ 28
Zarząd Klubu może używać, zgodnie z obowiązującymi przepisami innych niezbędnych do działalności pieczęci oraz druków wg wzorów zatwierdzonych przez Zarząd Oddziału PTTK na wniosek Zarządu Klubu.
§ 29
Klub używa swojego logo [logo widnieje na stronie]
oraz ozdobnej pieczęci z logo w wersji jednokolorowej.
§ 30
Wszyscy członkowie Klubu mogą używać odznaki klubowej, na której widnieje logo klubu.
Rozdział V
Postanowienia końcowe
§ 31
Rozwiązanie Klubu może nastąpić wskutek podjęcia takiej uchwały przez:
- Walne Zebranie Klubu
- Zarząd Oddziału PTTK w Chorzowie
Niniejszy Regulamin Klubu uchwalony został przez Zarząd Oddziału PTTK w Chorzowie uchwałą nr: 3/10/2017 z dnia: 2 Października 2017r. i wchodzi w życie z dniem uchwalenia.
Ostateczna Interpretacja postanowień niniejszego Regulaminu Klubu należy do Zarządu Oddziału PTTK w Chorzowie.